» Lotnisko Bydgoszcz Szwederowo» Lotnisko Gdańsk Rębiechowo» Lotnisko Katowice Pyrzowice» Lotnisko Kraków Balice» Lotnisko Lublin Świdnik» Lotnisko Łódź Lublinek» Lotnisko Olsztyn Szymany» Lotnisko Poznań Ławica» Lotnisko Radom Sadków» Lotnisko Rzeszów Jasionka» Lotnisko Szczecin Goleniów» Lotnisko Warszawa Modlin» Lotnisko Warszawa Okęcie» Lotnisko Wrocław Strachowice
Lotnisko Lublin Świdnik (LUZ)
Międzynarodowy port lotniczy Lublin – Świdnik położony jest na terenach miejscowości Świdnik, obok przyfabrycznego lotniska trawiastego należącego do tamtejszej wytwórni śmigłowców, w odległości ok. 10 km na wschód od Lublina. Lotnisko obsługuje miasto i cały jego region. Jest to nowy port lotniczy, otwarty w grudniu 2012 roku.
Choć jest to najmłodsze lotnisko, to trzeba mieć na uwadze, że tradycje lotnicze Lublina i Świdnika sięgają czasów jeszcze sprzed II wojny światowej. Na terenach tych w roku 1935 rozpoczęto budowę lotniska, a dwa lata później niezbędnych do jego funkcjonowania zabudowań. Docelowo planowano uruchomić przy nim cywilną szkołę pilotów.
Miała ona nosić imię marszałka Rydza Śmigłego. Jej otwarcie wprawdzie nastąpiło w czerwcu 1939 r. ale trzy miesiące później lotnisko i jego zabudowania zostały zbombardowane przez Luftwaffe. Kolejne lata, aż do wyzwolenia, służyło okupantowi. Po wojnie, uznając lotnicze zasługi Świdnika, Ministerstwo Przemysłu i Handlu podjęło decyzję o budowie obok lotniska zakładów WSK PZL Świdnik specjalizujących się w produkcji śmigłowców. Lotnisko wykorzystywano na jego potrzeby.
Do końca XX w. Lublin – trzystupięćdziesięciotysięczne miasto (9 pod względem liczby mieszkańców w Polsce), największe po wschodniej stronie Wisły w kraju, nie posiadało własnego lotniska cywilnego. Mieszkańcy lubelskiej aglomeracji i regionu musieli korzystać z lotnisk w niedalekim Rzeszowie czy z lotniska warszawskiego. Nic dziwnego, że potrzeba posiadania własnego portu lotniczego okazała się dla samorządów miast Lublina i Świdnika sprawą palącą. Projekt budowy portu lotniczego zyskał w roku 2008 finansowe wsparcie Unii Europejskiej i jeszcze tego samego roku wykupiono pierwszą działkę pod jego budowę. Również w 2008 roku, w wyniku konkursu, podjęto decyzję iż powstanie ono wg. projektu polsko-hiszpańskiego konsorcjum Sener-ARE-Polconsult. Prace rozpoczęto w listopadzie 2010 roku, a dwa lata później – w grudniu 2012 dokonano otwarcia lotniska.
Inauguracja nastąpiła w dniu 17 grudnia 2012 r. Wówczas przyjęto pierwsze, jeszcze z oficjelami na pokładzie, samoloty. Najważniejszym punktem programu dnia otwarcia portu lotniczego było przyjęcie pierwszego rejsowego samolotu – Boeinga 737 – 800 należącego do niskokosztowego irlandzkiego przewoźnika – Ryanaira. Przyleciał on z pierwszymi pasażerami na pokładzie z londyńskiego lotniska Stansted. Tym samym Ryanair zainaugurował pierwsze historyczne regularne połączenie z Lublina – Świdnika.
Lubelskie lotnisko zajmuje powierzchnię ok. 250 ha. Posiada dwa pasy startowe: jeden trawiasty o długości 1200 m i asfaltowy o długości 2520 m. Budynek terminala, przypominający kształtem elektroniczny budzik, jest w pełni nowoczesny. O jego wielkości zadecydowali unijni eksperci zmniejszając jego powierzchnię o ponad połowę (z 24 tys. m do 11 tys. m.). Terminal posiada stanowiska do odprawy klasy: ekonomicznej, biznesowej i VIP-owskiej. Wewnątrz terminala znajdują się trzy „karuzele” bagażowe.
Dojazd do lotniska:
Port Lotniczy Lublin jest centralne położony w odniesieniu do wszystkich miast w regionie.Dojazd do niego nie stanowi problemu. Lotnisko jest bardzo dobrze skomunikowane zarówno z Lublinem jak i Świdnikiem, o czym pomyślano jeszcze na etapie projektowania portu.
Podróż z Lublin zajmuje zaledwie 25-30 minut. Dobrą komunikację zapewniają m.in. regularne połączenia kolejowe oraz autobusowe. Stacja końcowa szynobusu znajduje się w terminalu i ma bezpośrednie połaczenie z Dworcem Głównym PKP w Lublinie. Mankamentem tego rozwiązania jest kiepsko ułożony rozkład jazdy szynobusu, nieprzystający do obsługiwanych z lotniska lotów. Regularnie między lotniskiem, a miastem kursują autobusy, a dodatkowo w roku 2013 ma zostać ukończone połączenie portu z drogą ekspresową S17.
Parkingi lotniskowe:
Port Lotniczy Lublin posiada dwa parkingi oferujące łącznie 450 miejsc. Parking A jest parkingiem długoterminowym, zaś B jest krótkoterminowym, godzinowym. Parking A znajduje się przed wejściem do hali odlotów. Pakiet tygodniowy kosztuje 80 PLN, dwutygodniowy 100 PLN. Parking krótkoterminowy B znajduje się po przeciwnej stronie parkingu A. Postój do 10 min, w specjalnie wydzielonych zatokach, jest bezpłatny. Płatność za parking dokonywana jest w kasach samoobsługowych zlokalizowanych wewnątrz terminalu i przy wyjściach z terminalu.
Zainteresowani na miejscu mogą wypożyczyć samochód korzystając z jednego z kilku obecnych na lubelskim lotnisku przedstawicielstw: Avis, Europcar, Herz, Panek, Kalinówka Rent Center (lokalna wypożyczalnia) i Target.
Według szacunków lubelskie lotnisko ma aspiracje by pod koniec roku 2016 obsługiwać ok. 1 mln pasażerów rocznie, a do roku 2035 ma ich być już ok. 2,5 mln. Staje się to powoli realne choćby w związku z tym, że lubelski port lotniczy został kolejną krajową bazą Wizz Aira. Węgierski przewoźnik już obsługuje z niego sześć regularnych kierunków, a prawdopodobnie w niedługim czasie pojawią się w siatce lotów następne.
Obecnie z lotniska operuje – obsługując regularne połączenia - trzech przewoźników. Są to tanie linie lotnicze: irlandzki Ryanair, węgierski WizzAir i niemiecka Lufthansa. Stawkę zamyka przewoźnik czarterowy, linia lotnicza: Travel Service Airlines.
Ryanair obsługuje loty do:
- loty Lublin - Dublin
- loty Lublin - Londynu Stansted
WizzAir lata na trasach do:
- loty Lublin - Glasgow International
- loty Lublin - Londyn – Luton
- loty Lublin - Oslo - Sandefjord Torp
- loty Lublin - Sztokholm Skavsta
Lufthansa realizuje rejsy do:
- loty Lublin - Frankfurt
Travel Service Airlines:
sezonowe czartery - Antalia, Chania