REZERWACJA BILETÓW




Zamów Bilety Telefonicznie
Zamów Bilety Telefonicznie


Lotnisko Lublin Świdnik
 

Lotnisko Lublin Świdnik (LUZ)

 

Międzynarodowy port lotniczy Lublin – Świdnik położony jest na terenach miejscowości Świdnik, obok przyfabrycznego lotniska trawiastego należącego do tamtejszej wytwórni śmigłowców, w odległości ok. 10 km na wschód od Lublina. Lotnisko obsługuje miasto i cały jego region. Jest to nowy port lotniczy, otwarty w grudniu 2012 roku.

 


Choć jest to najmłodsze lotnisko, to trzeba mieć na uwadze, że tradycje lotnicze Lublina i Świdnika sięgają czasów jeszcze sprzed II wojny światowej.  Na terenach tych w roku 1935 rozpoczęto budowę lotniska, a dwa lata później niezbędnych do jego funkcjonowania zabudowań. Docelowo planowano uruchomić przy nim cywilną szkołę pilotów.

Miała ona nosić imię marszałka Rydza Śmigłego. Jej otwarcie wprawdzie nastąpiło w czerwcu 1939 r. ale trzy miesiące później lotnisko i jego zabudowania zostały zbombardowane przez Luftwaffe. Kolejne lata, aż do wyzwolenia, służyło okupantowi. Po wojnie, uznając lotnicze zasługi Świdnika, Ministerstwo Przemysłu i Handlu podjęło decyzję o budowie obok lotniska zakładów WSK PZL Świdnik specjalizujących się w produkcji śmigłowców. Lotnisko wykorzystywano na jego potrzeby.

 

 

Rezerwacja Bilety Lotnicze z i do Lublina:
 
32 728 30 44
 
7 dni w tygodniu, płatność przelewem lub on line

 

 


Do końca XX w. Lublin – trzystupięćdziesięciotysięczne miasto (9 pod względem liczby mieszkańców w Polsce), największe po wschodniej stronie Wisły w kraju, nie posiadało własnego lotniska cywilnego. Mieszkańcy lubelskiej aglomeracji i regionu musieli korzystać z lotnisk w niedalekim Rzeszowie czy z lotniska warszawskiego. Nic dziwnego, że potrzeba posiadania własnego portu lotniczego okazała się dla samorządów miast Lublina i Świdnika sprawą palącą. Projekt budowy portu lotniczego zyskał w roku 2008 finansowe wsparcie Unii Europejskiej i jeszcze tego samego roku wykupiono pierwszą działkę pod jego budowę. Również w 2008 roku, w wyniku konkursu, podjęto decyzję iż powstanie ono wg. projektu polsko-hiszpańskiego konsorcjum Sener-ARE-Polconsult. Prace rozpoczęto w listopadzie 2010 roku, a dwa lata później – w grudniu 2012 dokonano otwarcia lotniska.


Inauguracja nastąpiła w dniu 17 grudnia 2012 r. Wówczas przyjęto pierwsze, jeszcze z oficjelami na pokładzie, samoloty. Najważniejszym punktem programu dnia otwarcia portu lotniczego było przyjęcie pierwszego rejsowego samolotu – Boeinga 737 – 800 należącego do niskokosztowego irlandzkiego przewoźnika – Ryanaira. Przyleciał on z pierwszymi pasażerami na pokładzie z londyńskiego lotniska Stansted. Tym samym Ryanair zainaugurował pierwsze historyczne regularne połączenie  z Lublina – Świdnika.


Lubelskie lotnisko zajmuje powierzchnię ok. 250 ha. Posiada dwa pasy startowe: jeden trawiasty o długości 1200 m i asfaltowy o długości 2520 m. Budynek terminala, przypominający kształtem elektroniczny budzik, jest w pełni nowoczesny. O jego wielkości zadecydowali unijni eksperci zmniejszając jego powierzchnię o ponad połowę (z 24 tys. m do 11 tys. m.). Terminal posiada stanowiska do odprawy klasy: ekonomicznej, biznesowej i VIP-owskiej. Wewnątrz terminala znajdują się trzy „karuzele” bagażowe.

 

Dojazd do lotniska:

Port Lotniczy Lublin jest centralne położony w odniesieniu do wszystkich miast w regionie.Dojazd do niego nie stanowi problemu. Lotnisko jest bardzo dobrze skomunikowane zarówno z Lublinem jak i Świdnikiem, o czym pomyślano jeszcze na etapie projektowania portu.

Podróż z Lublin zajmuje zaledwie 25-30 minut. Dobrą komunikację zapewniają m.in. regularne połączenia kolejowe oraz autobusowe. Stacja końcowa szynobusu znajduje się w terminalu i ma bezpośrednie połaczenie z Dworcem Głównym PKP w Lublinie. Mankamentem tego rozwiązania jest kiepsko ułożony rozkład jazdy szynobusu, nieprzystający do obsługiwanych z lotniska lotów. Regularnie między lotniskiem, a miastem kursują autobusy, a dodatkowo w roku 2013 ma zostać ukończone połączenie portu z drogą ekspresową S17. 

 

Parkingi lotniskowe:

Port Lotniczy Lublin posiada dwa parkingi oferujące łącznie 450 miejsc. Parking A jest parkingiem długoterminowym, zaś B jest krótkoterminowym, godzinowym. Parking A znajduje się przed wejściem do hali odlotów. Pakiet tygodniowy kosztuje 80 PLN, dwutygodniowy 100 PLN. Parking krótkoterminowy B znajduje się po przeciwnej stronie parkingu A. Postój do 10 min, w specjalnie wydzielonych zatokach, jest bezpłatny. Płatność za parking dokonywana jest w kasach samoobsługowych zlokalizowanych wewnątrz terminalu i przy wyjściach z terminalu.


Zainteresowani na miejscu mogą wypożyczyć samochód korzystając z jednego z kilku obecnych na lubelskim lotnisku przedstawicielstw: Avis, Europcar, Herz, Panek, Kalinówka Rent Center (lokalna wypożyczalnia) i Target.

 

 

Według szacunków lubelskie lotnisko ma aspiracje by pod koniec roku 2016 obsługiwać ok. 1 mln pasażerów rocznie, a do roku 2035 ma ich być już ok. 2,5 mln. Staje się to powoli realne choćby w związku z tym, że lubelski port lotniczy został kolejną krajową bazą Wizz Aira. Węgierski przewoźnik już obsługuje z niego sześć regularnych kierunków, a prawdopodobnie w niedługim czasie pojawią się w siatce lotów następne.

 

Obecnie z lotniska operuje – obsługując regularne połączenia - trzech przewoźników. Są to tanie linie lotnicze: irlandzki Ryanair, węgierski WizzAir i niemiecka Lufthansa. Stawkę zamyka przewoźnik czarterowy, linia lotnicza: Travel Service Airlines.

 

Ryanair obsługuje loty do:

- loty Lublin - Dublin
- loty Lublin - Londynu Stansted

 

WizzAir lata na trasach do:

- loty Lublin - Doncaster/Sheffield
- loty Lublin - Eindhoven
- loty Lublin - Glasgow International
- loty Lublin - Londyn – Luton
- loty Lublin - Oslo - Sandefjord Torp
- loty Lublin - Sztokholm Skavsta
 

Lufthansa realizuje rejsy do:

- loty Lublin - Frankfurt

 

Travel Service Airlines:

sezonowe czartery - Antalia, Chania


 



Wypożyczalnia Samochodów Online

Newsletter

Facebook




Sprzedaż Biletów Autokarowych